Pionjärer inom Affärssystem och Kassalösningar sedan 1984.
Bedege är partnern som är tillräckligt stor för att samarbeta med de mest innovativa kunderna i branschen, men ändå tillräckligt liten för att erbjuda ett flexibelt och nära samarbete.
Vår vision är att vara den bästa partnern i Skandinavien för implementation och långsiktig förvaltning av affärssystem och kassalösningar. Tack vare vår gedigna erfarenhet och vårt beprövade track record av innovation och kvalitet är vi idag etablerade som en av de ledande aktörerna inom affärs- och butikslösningar för retail i Skandinavien.
Vi på Bedege kombinerar vår expertis med en förmåga att förstå kundernas specifika behov. Därför erbjuder vi skräddarsydda lösningar som möjliggör tillväxt och ökad lönsamhet samt hjälper er att förverkliga er unika strategi.
Om ni söker pålitlighet, lösningar som kan anpassas efter er verksamhet och ett partnerskap för långsiktig framgång, då har ni kommit rätt.
Med ett team av erfarna konsulter som är experter på våra lösningar och förstår kundernas processer, samt våra kunniga supporttekniker, är Bedege en partner som verkligen kan hjälpa er att ta er verksamhet till nya höjder.
Kärnan i vår verksamhet är vår huvudlösning, Microsoft Dynamics 365 Business Central med LS Central. Genom denna lösning får din verksamhet ett optimalt kärnsystem som innehåller allt från en komplett ERP-lösning med ekonomi och redovisning, lagerhantering och supply chain, till retail management och kassalösning.
För dig med verksamhet inom hotell eller restaurang är funktionaliteten i lösningen som berör Restaurant Management och Hotel Management något som ni kommer att ha stor nytta av.
Lösningen erbjuder en bred standardfunktionalitet som ständigt utvecklas baserat på feedback från globala kunder (lösningen används i cirka 160 länder) samt aktuella trender inom detaljhandel, hotell, och restaurang.
Om du behöver ytterligare funktionalitet utöver vad standardlösningen erbjuder, finns möjligheten att utöka systemet med flera add-ons och moduler. Dessa kan enkelt läggas till för att ge det affärsstöd som efterfrågas. Dessutom kan vi på Bedege utföra skräddarsydda anpassningar med hjälp av våra egna in-house utvecklare.
För er som vill behålla ert nuvarande ERP-system och samtidigt söker ett "best of breed"-system för POS, erbjuder vi även passande lösningar. Vi bidrar med expertkunskap för att skapa optimala integrationer till andra nyckelsystem och integrationsplattformar inom er systemarkitektur.
Våra kunder består främst av större detaljhandelskedjor i Sverige, Norge och Finland. De kan vara centralstyrda eller drivas som franchise-koncept. Våra kunder finns i många olika branscher, inklusive skönhet, livsmedel, böcker, restaurang, konferens, mode, hälsa och gör-det-själv.
På Bedege hjälper vi er att implementera, underhålla, supportera och vidareutveckla ert system, i takt med att er organisation förändras över tid.
För oss är kunskap, transparens och långsiktighet centrala värderingar. Vi strävar efter ett jämlikt partnerskap med våra kunder, där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för långsiktigt värdeskapande. Genom att dela med oss av vår expertis om lösningarna och branschen, och genom att lyssna på samt utmana våra kunders önskemål, arbetar vi tillsammans mot framgång.
Precis som i alla långvariga relationer är tillit och utvecklingsförmåga avgörande för oss. Därför är transparens under projekt och förvaltning nödvändigt. Vi är alltid öppna för nya idéer och förslag på hur vi kan förbättra vårt samarbete, våra tjänster och produkter.
Vi arbetar enbart med väl utvalda, säkra och beprövade lösningar som stödjer era kärnprocesser på bästa sätt så ni kan fokusera på er verksamhet och det som ni är bäst på. Lösningarna hjälper er verksamhet med kontroll och effektivisering så att ni kan vara flexibla och snabbfotade vid framtidens utmaningar och möjligheter.
Bedege har mångårig erfarenhet av stora IT-projekt som både inkluderar systembyten och smidiga övergångslösningar. Detta gör att vi är väl rustade för att guida er genom er företagsomställning med engagemang och expertis.
Efter att ert system är implementerat är vår önskan att det ska vara en grundpelare i er verksamhet under många år framöver. Därför erbjuder vi skräddarsydda support-och förvaltningsupplägg som passar just er verksamhets unika behov och vi strävar efter att göra er vardag enklare och mer bekymmersfri. Vår Service Desk är öppen 06-22, 365 dagar om året.
Bedege har gedigen erfarenhet av att integrera de flesta typer av system till ERP och/eller POS. Vi hjälper er med best praxis gällande dataflöden och metoder för optimering av prestanda.
År i branschen
År som partner med Microsoft och LS Retail
Nettoomsättning år 2023 (SEK)
Antal anställda
När du väljer en partner för att implementera och underhålla ett nytt affärssystem är det viktigt att överväga deras kunskap om lösningen samt deras förståelse för din bransch och verksamhet. Vi vet att det alltid finns utrymme för förbättring, men vi är stolta över vår djupa och interna expertis.
Ja, det stämmer faktiskt- från Trelleborg till Kiruna finns vi där som en hjälpande hand när stationspersonalen behöver hjälp.
Vår dedikerade supportorganisation är tillgänglig kl. 06-22, 365 dagar om året och Bedege kan skräddarsy supportupplägg som passar just er verksamhet.
I nära 40 år har vi strävat efter att ge våra kunder en bekymmersfri vardag med hjälp av det bästa systemstödet på marknaden tillsammans med vår kunskap och kompetens.
Följ med på en tillbakablick i historien nedan.
1984
Bedege grundas år 1984, flera år innan Internet nyttjades av allmänheten, av en handfull entreprenörer med en gemensam vision under det för tiden otroligt hippa namnet "Butiksdatagården". Det är från namnet Butiksdatagården som bokstäverna B, D och G härstammar från och som sedemera blivit företagsnamnet Bedege.
JC, MQ, Hemtex och Pressbyrån var några av de första kunderna.
1987-1988
I samband med företagets hittills största affär, försäljning av det första PC-baserade systemet till OKs (nuvarande OKQ8) samtliga bensinstationer köps Bedege upp av OK och Bedege blir en del av OK-koncernen.
Bedege har än idag kvar sin stabila ägare och ägs till 86,9% av OK Ekonomisk Förening och till 13,1% av övriga OK-föreningar.
1998
Bedege tar beslutet att börja arbeta med och marknadsföra Navision (en föregångare till nuvarande Dynamics 365 Business Central). Detta beslut grundar sig i marknadens krav på integrerade system som kan minimera dubbelarbete samt system där versionshantering och uppgradering följer samma modell så systemet är synkroniserat.
Målet att vara en totalleverantör inom funktioner "Från kassa till bokslut" sätts.
1999-2003
Bedege arbetar vidare och fokuserar främst på två stora affärsområden.
Det ena är depåutbyte av teknisk hårdvara i butik/kontorsmiljö där Bedege sköter logistik och reparation av enheter, programladdning och versionshantering snabbt och effektivt. Totalt handlar det vid tiden om ca 18 000 enheter över hela landet.
Det andra området är implementering av avancerade verksamhetssystem där den nya Navision-baserade lösningen har bidragit till att man vid tiden har kunder som Ur&Penn, Naturapoteket (senare Life-kedjan), Pocket Shop och Konsum.
2008
Bedege är tidiga med att integrera systemet mot en e-handelsplattform och genomför det första projektet redan 2008.
Idag har i stort sett alla Bedeges kunder integrationer till sina e-handelsplattformar och systemet är väl lämpat för kunder med Unified Commerce- eller Omnistrategi tack vare möjligheten till sömlöshet mellan olika delar av kundens systemarkitektur.
2010
Bedege får en ny VD och påbörjar en transformationsresa. Denna resa resulterar bland annat i ett större fokus på långsiktig förvaltning efter implementerat projekt. Syftet med detta är att kunna vara den partnern som kundens organisation kan växa, förändras och utvecklas med över tid.
2022-2023
År 2022 påbörjas det första projektet med en SaaS-version av lösningen och Bedege visar återigen vägen in i framtiden tillsammans med våra kunder.
Året därefter bjuds kundens CIO in till Aten för att berätta om projektet på den årliga konferensen LS ConneXion, där kunder och partners till LS Retail från hela världen deltar för att utbyta erfarenheter.
Med SaaS-versionen av lösningen ligger kunden alltid på senaste versionen och har tillgång till den senaste funktionaliteten eftersom lösningen uppdateras regelbundet.
Bedege arbetar aktivt med att utveckla vårt arbetssätt för förvaltning av våra SaaS-kunder med ständig förbättring av metoder och arbetssätt för test av integrationer och uppdaterad lösning.
Visste du att Bedege tillhör den stabila OK-koncernen och ägs av OK ekonomisk förening tillsammans med övriga OK-föreningar?
OK ekonomisk förening är den största av OK-föreningarna med ca 850 000 aktiva medlemmar och ägare.
OK ekonomisk förening äger flera andra verksamheter. En av dessa är OKQ8 Scandinavia som de äger till 50%. OK Scandinavia är ett av Sveriges största drivmedelsföretag med visionen att vara med och påverka hela samhällets omställning till en fossilfri framtid.