Med sina 115 butiker, en populär e-handel känd för sitt breda utbud och snabba leveranser och sina en miljon lojalitetsmedlemmar är VITA AS en av Norges största butikskedjor för skönhet.
Kedjan har funnits sedan början av 80-talet och gick i slutet av 2010-talet igenom en tuffare period som slutade med rekonstruktion. De nya ägarna Jotunfjell Partners kom in i bilden 2019 och lade grunden till många förbättringar och investeringar för att rädda upp den framtida verksamheten.
Utmaningar för VITA
Den tekniska systemplattformen som VITA hade under denna tid ledde till flera utmaningar som många detaljhandelsföretag kan känna igen sig i.
- Vissa nyckelsystem var gamla och end-of-life samt hade många anpassningar, vilket gjorde det svårt och komplicerat att uppdatera lösningen. VITA hade stora utmaningar när de försökte göra uppdateringar i sin dåvarande plattform eftersom de var tvungna att spendera mycket tid på att fixa delar som fallit isär efter en uppdatering innan de kunde vara tillbaka i full drift.
- Plattformen saknade stöd för att kunna ge en omniupplevelse till kunden. Som ett resultat av detta kunde kunderna enbart returnera många av produkterna i samma butik som de köpts och poäng som kunden samlat in kunde enbart användas i fysiska butiker och inte online.
Lösningen
När VITA var på jakt efter en ny plattform var det viktigt att kunna lösa de utmaningar man haft och fokus låg på att finna ett system som kunde uppfylla VITAs krav på automatisering, förbättrad kundupplevelse och ökad lojalitet genom mer personalisering samt bidra till att skapa en enhetlig shoppingupplevelse över alla kanaler.
VITA mappade sina krav mot olika system och valde därefter LS Central med Business Central i molnet som en SaaS-lösning (Software as a Service).
Tack vare sin nya plattform kan VITA ta del av fördelar såsom:
- Regelbundna uppdateringar till senaste version av lösningen med mindre komplexitet. Detta leder till att behovet av stora och komplexa uppgraderingsprojekt minimeras.
- Att lösningen alltid är uppdaterad leder dessutom till att VITA alltid har tillgång till ny funktionalitet i lösningen.
LS Central ger oss en plattform där vi kan hålla oss uppdaterade och ta emot kontinuerliga uppdateringar och där vi inte behöver oroa oss för tekniska skulder igen
–Kristian Sonnenberg, CIO, VITA AS
Bedege som partner
Vid tiden för implementationen var SaaS-lösningen relativt ny och det fanns inga stora detaljhandelskedjor som referenscase. Bedege som har lång erfarenhet av lösningen och är en av LS Retails mest erfarna partners fick förtroendet att genomföra implementationen.
Kristian Sonnenberg, CIO på VITA berättar:
Vi behövde en partner som inte bara förstod ERP, men också vad som händer i våra butiker.
Gällande utrullningen av de nya kassorna i VITAs butiker säger han:
Vi rullade ut dem rätt snabbt. Det tog 6 veckor att rulla ut alla kassor. Implementationen gick smidigt och det bästa av allt är att vår dagliga verksamhet inte påverkades överhuvudtaget.
Bedeges team är utmärkt. De är ett riktigt detaljhandelsföretag. De har också varit väldigt flexibla, tänkt utanför ramarna och tillmötesgått våra behov.
–Kristian Sonnenberg, CIO, VITA AS
Ett systemstöd för framtiden
Bedege supporterar idag VITAs butiker via vår in-house support som är öppen 06-22 alla dagar året runt. Tack vare detta har butiker och central verksamhet alltid möjlighet att få hjälp när de stöter på problem i sitt dagliga arbete. Dessutom förvaltar Bedege lösningen och ser till att lösningen regelbundet uppdateras och testas av i samband med detta.
Urval av VITAs lösning:
- SaaS-versionen av Business Central med LS Central vilken innefattar ERP, lager, Retail Management och POS i en och samma Unified commerce-plattform. Denna lösning ger VITA möjligheten till centralt styre av priser, erbjudanden och kampanjer för fysiska butiker och e-handel.
- För att kunna konkurrera i skönhetsbranschen är det viktigt att ha rätt varor tillgängliga vid rätt tidpunkt. Av detta skäl är LS Replenishment som är en del av lösningen värdefull för VITA och bidrar med automatisering och prognostisering vid återanskaffning av produkter. Varje butik får tack vare detta ett inköpsförslag och kan sedan göra justeringar vid behov i detta.
- Tilläggen Tasklet och ShipIT för effektivisering av lagret med handdatorer och integrerad transportbokning och Exflow för automatiserad leverantörsfakturahantering.
- Integration till lojalitetsplattformen Voyado. Effekten av detta gör att all kunddata är centraliserad i en kunddataplattform vilket leder till att VITA kan erbjuda bättre personliga erbjudanden till sina medlemmar.
- Integration till Autostore, ett system för robotstyrd plock på lagret
Vita fortsätter att utveckla sin verksamhet och har utökat sitt erbjudande med relaterade tjänster såsom ögonbrynsbehandlingar, make-up-rådgivning, manikyr och frisörtjänster och ser ljust på framtiden och möjligheterna med sin nya plattform.
LS Central SaaS gör det möjligt för oss att skapa en bättre kundupplevelse över alla kanaler. Vi har kunnat förenkla produktreturer, kundservice och nu när vi har en bas kommer vi att fortsätta att lansera nya produkter för våra kunder
–Kristian Sonnenberg, CIO, VITA AS
Vill du veta mer om hur Bedege kan hjälpa ditt företag att ta nästa steg i den digitala transformationen? Kontakta oss idag för en konsultation.