Nordic Retail Summit 2024 fokuserade i år bland annat på två av de mest kritiska frågorna för handelns framtid: hållbarhet och AI inom detaljhandeln. Eventet som arrangeras av Svensk Handel samlar företrädare från handeln, myndighetssverige och politiker och självklart var Bedege på plats för att ta del av insikter gällande de hetaste ämnena i branschen.
Ett av ämnena som diskuterades var den ”flodvåg” av hållbarhetslagstiftning som kommer från EU under år 2025. Enkelt förklarat berör dessa främst produkter där kravet är att alla produkter ska vara cirkulära och ha lång hållbarhet och kunna återvinnas. Detta ställer krav på företagen att exempelvis tillhandahålla reservdelar till många fler typer av produkter än tidigare. Den nya hållbarhetslagstiftningen ställer också mer krav på spårbarhet genom hela kedjan och vi kommer också att får se en del nya lagar gällande CSR (Corporate Social Responsibility).
Hållbarhetsutmaningar inom handeln
Mer krav på svenska detaljhandelsföretag skapar även en oro för konkurrens från bolag i exempelvis Asien som inte har samma hållbarhetskrav på sig och därav kan hålla nere priset på sina produkter och konkurrera med de svenska aktörerna på olika villkor.
Finansministern som var på plats menar att politiken måste göra mer och använda de verktyg som finns för att få stopp på den osunda konkurrensen. När hon fick frågan om vad hon anser om aktörer som Temu och Shein som just nu kommer undan hållbarhetskraven och kan konkurrera med de svenska bolagen på andra villkor då de har sitt säte utanför EU svarade hon:
De gör mig förbannad
– Finansminister Elisabeth Svantesson om att asiatiska bolag som Temu och Shein kan konkurrera om de svenska konsumenterna utan att behöva uppfylla EU:s hållbarhetslagstiftning.
AI:s roll inom detaljhandeln
Medan hållbarhetslagstiftning står högt på agendan, spelar teknisk innovation, särskilt AI, en lika avgörande roll för handelns framtid. Ludvig Strand, Emerging Tech & AI Future Analyst på Axel Johnson pratade om detta och lämnade oss inte besvikna.
Enligt Ludvig har vi just nu bara skrapat på ytan på hur AI, som faktiskt ger oss alla tillgång till hela mänsklighetens kunskap komprimerad, kommer att förändra våra liv. Nedan presenteras två exempel på hur Kicks och Walmart använder sig av AI redan idag.
Kicks Beauty Bot
Kosmetik-och skönhetskedjan Kicks kunder har redan idag möjlighet att använda deras AI-baserade Beauty Bot. Kunden kan fråga Beauty bot om personliga skönhetsråd och få svar med tips på produkter.
Walmarts automatiserade leverantörsförhandlare
Walmart har över 100 000 leverantörer och för dem är det inte ekonomiskt försvarbart att mänskliga resurser ska lägga tid på att upphandla nya avtal med bättre villkor med alla dessa leverantörer. Därför har de låtit de mänskliga resurserna fokusera på de större avtalen och låtit AI förhandla med de mindre leverantörerna. I mer än hälften av fallen har AI förhandlat sig till bättre villkor och på så sätt sparat in mycket pengar.
Och framtiden då? Ett intressant exempel på vad framtiden kan komma att innefatta är en övergång från B2C till B2A, det vill säga Business to Agent. I framtiden kommer vi troligtvis alla att ha vår egen AI-agent. Till denna agent lejer vi helt enkelt bort processer som vi lägger tid på idag kopplat till handeln, exempelvis informationssökning inför ett köp (hitta den billigaste med bäst leveransalternativ), inhandlande och även returer. Det kommer räcka att vi tar en bild på ett par skor vi köpt som vi vill returnera, så kan vår AI-agent hitta kvitto i vår inkorg, boka retur och upphämtning av den och så vidare.
För att sammanfatta kommer här några punkter som visar på hur AI används och kommer att kunna användas kopplat till handeln:
- Som personlig shoppingrådgivare som kan ge skräddarsydda tips utefter person och behov
- Som avtalsförhandlare för att förhandla bättre villkor med leverantörer
- Som personlig agent till den enskilda kunden. Agenten kan hjälpa till med informationssökning, inhandlande och returer och detaljhandeln kommer behöva arbeta med B2A (Business to Agent).